Tulosta sivuPääkirjoitus 1-06

Lähtisitkö kanssani barrikaadeille?

Tämän numeron teema on valta ja vallankäyttö. Valta näkyy lehdessämme ainakin kolmella tavalla.

1. Tässä lehdessä kirjoitetaan vallasta.

2. Tässä lehdessä käytetään valtaa – niin kuin kaikissa tiedotusvälineissä. Vuosituhannen vaihteessa kaksi brittitoimittajaa vedättivät osakekursseja Daily Mirror -lehdessä julkaistuilla, päästä keksityillä sijoitusvinkeillä, joilla lukijat saatiin ostamaan toimittajien itse omistamia osakkeita. Toimittajat nettosivat osakkeiden arvon noususta yhteensä 82 000 euroa.

Tarina on esimerkki siitä, minkälaista valtaa painetulla sanalla on ja mihin sitä voidaan käyttää. Pienessä maassa suoraselkäisellä journalistilla on iso työ selvittää, kuka kenenkin kurssia yrittää nostaa, milloin ja miksi. Eikä lukijallakaan helppoa ole.

Helsingin Sanomat uutisoi 19.11.2005 helsinkiläisen Galerie Anhavan valinnasta ”taidemaailman olympialaisiin”, Baselin taidemessuille. Kuulostaa kivalta. Vaadittiin jo pieni pysähtyminen ennen kuin tajusin, mistä tässä uutisessa oikeasti puhuttiin: Helsingin Sanomat teki siis uutisen yrityksestä, joka on valittu ostamaan harvinaisen kallista myyntitilaa kaupallisilta messuilta. Hyvä niin.

Seuraavaksi on syytä uutisoida se, kun helsinkiläinen hotelli- ja ravintola-alan yritys Unione Oy valitaan myymään tuotteitaan maailman suurimmille ravintolamessuille Lontooseen. Tämäkin oli ehkä mainos, koska tunnen Unione Oy:n pojat. Tutuista vielä sen verran, että tässäkin lehdessä kirjoittaa entinen pomoni, opettajani, monta ystävääni, lopputyöni ohjaaja ja vanha naapurini.

3. Tässä lehdessä myös kehotetaan käyttämään valtaa – jota jokaisella meistä on esimerkiksi kuluttajana tai äänestäjänä. Tehokasta kuluttajavallankäyttöä olisi vaikka se, että lehtemme lukijat yhteisestä päätöksestä alkavat ostaa kalansa paikallisilta pientuottajilta ja boikotoimaan kolmen suuren yhtymän (SOK, Kesko ja Tradeka) kesken jaettuja kauppaketjuja, jotka dumppaavat pientuottajien hintoja. Tai, jos viisisataa lukijaamme lähettää toimitukseemme palautetta lehden sisällöstä, meidän on pakko reagoida.

Lukekaapa Paavo Arhinmäen artikkeli siitä, miten Helsingin kaupunki on Stop töhryille -kampanjansa varjolla alkanut rajoittaa tavallisten kaupunkilaisten mahdollisuuksia tiedottaa ja ilmaista itseään julkisilla paikoilla – kun samaan aikaan ulkomainonnan määrä kasvaa. Minäkin luin ja päätin kehottaa kaikkia ihan käytännössä käyttämään valtaansa oman lähialueensa julkisen ja yksityisen, oikean ja väärän ja laillisen ja laittoman rajoja vedettäessä.

Tässä olisi tehokas tapa. Pyysin kolmea taiteilijaa suunnittelemaan kantaaottavat tarrat, joista yksi löytyy tämänkin lehden välistä. Ota tarra kauniiseen käteesi ja kokeile sillä mielikuvituksesi ja kotialueesi sananvapauden rajoja. Ota teoksestasi kuva ja lähetä se meille. Me julkaisemme ja palkitsemme ne, jotka osuvimmin kommentoivat yhä kapenevaa julkista tilaa – jonka läntistä rajaa täällä Helsingissä vartioivat JCDecaux'n ulkomainosmyynti ja itäistä kaupungin palkkaamat vartiointiliikkeet.

Lopuksi lähetämme kaikki kuvat ja tarinat vetoomuksena Helsingin kaupungille.

Jani Leinonen

Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä