Tulosta sivuKritiikit 1-09

20.2.2009 10.00

Pensseli ja plasmanäyttö – Giovanni Bellini ja Bill Viola

Pensseli ja plasmanäyttöSamalla tavalla kuin Bill Viola näyttää hitaissa muotokuvavideoissaan muutoksen ilosta suruun tai vihasta epäilyyn, viipyy Bellinin hahmojen kasvoilla ihminen paljaimmillaan: näin minäkin olen kokenut, näin ihmiset tunsivat jo 1400-luvulla Italian koillismaalla.
Pensseli ja plasmanäyttö
Giovanni Bellini: Compianto su Cristo morto. Venetsian Dogen palatsin Pietàn keskiosa, 1472.
Giovanni Bellini, Scuderie del Quirinale, Rooma 30.9.2008–11.1.2009
Bill Viola: Visioni interiori, Palazzo delle Esposizioni, Rooma 21.10.2008–6.1.2009

Giovanni Bellini (n.1435–1516) ja Bill Viola (1951) kohtasivat Roomassa. Heitä yhdistää kuvien hitaus, hiljaisuus ja pysähtyneisyys. Molemmat kuvaavat inhimillisiä tunteita - myös sitä, kun ihmiset eivät kohtaa toisiaan - ja uskonnollisia aiheita. Toista, kansainvälisesti menestynyttä videotaiteilijaa, pidetään yhtenä lajinsa uranuurtajista ja kehittäjistä. Toinen, jo 500 vuotta sitten taiteen kartalle merkitty, oli yksi oman aikansa innovaattoreista, joka toi öljyväritekniikan flaamilaisesta maailmasta Italiaan ja astui askeleen kohti uudenlaista kirkkotaidetta ihmiskuvauksellaan.

Jacopo Bellinin poika oli tunnettu ja ihailtu jo elinaikanaan, mm. Dürer ylisti häntä Venetsian parhaimmaksi maalariksi. Olikin jo aika tuoda yhteen Giambellinon keskeiset teokset eri puolilta maailmaa, sillä viimeksi hänen yksityisnäyttelynsä järjestettiin Venetsiassa v. 1949. Giovanni Bellini ei varmasti osannut aavistaa, että vielä puoli vuosituhatta hänen jälkeensä joku tulisi niin lähelle hänen tapaansa kuvansa ihmisyyttä. Venetsialaisen mestarin laaja näyttely Rooman Scuderie del Quirinalessa saa mielenkiintoisen vertailukohdan pienen kävelymatkan päässä, Palazzo delle Esposizionin toisessa kerroksessa, jossa voi tehdä sukelluksen amerikkalaisen Bill Violan videoiden maailmaan.

Violan teokset palkitsevat kärsivällisen katsojan. Ei mikään helppo tehtävä: jos katsoisi kaikki esillä olevat teokset alusta loppuun, ei yksi aukiolopäivä ehkä riittäisi. Ripustus on tehty vaellukseksi ”itsensä etsijälle”, ja Violan tapa käyttää äärettömän hidasta liikkeen toistoa on välillä uuvuttava. Pieni tapahtuma saa aivan uuden merkityssisällön, kun se toistetaan mahdollisimman hitaasti, kuin alleviivaten näin taiteilijan viestiä. Hän on myös muuntanut videoiksi monia kirkkotaiteen aiheita - ei tosin suoraan Belliniä.

Pensseli ja plasmanäyttö 2
Bill Viola: Emergence, 2002.
Violan saaman kritiikin ristiriitaisuus nousee ehkä hänen pyrkimyksestään elämää suurempiin aiheisiin ja eräänlaiseen humanistiseen hengellisyyteen. Nykytaiteen kentässä teokset ovat harvinaisen saavutettavia, koska taiteilijan tarkoituksena on innostaa katsojaa suorastaan uppoamaan kuvien merkityksiin. Mieleeni tulee kirjailija Paul Coelho, jonka kohdalla samantyyppinen elämän tarkoituksen etsiminen on johtanut tyrmäävään kritiikkiin samalla kun myyntiluvut ovat kasvaneet.

Samalla tavalla kuin Bill Viola näyttää hitaissa muotokuvavideoissaan muutoksen ilosta suruun tai vihasta epäilyyn, viipyy Bellinin hahmojen kasvoilla, kuin pysäytettynä, ihminen paljaimmillaan: näin minäkin olen kokenut, näin ihmiset tunsivat jo silloin, kun maalari tarttui siveltimeen 1400-luvun Italian koillismaalla. Vaikka teosten maailma on pääosin syvästi uskonnollinen, voi hahmojen kasvoilla nähdä arkisten tunteiden skaalan, joka – ehkä varsinkin nykykatsojan edessä –  ylittää uskonnollisen viestin.

Erityisen sensitiivisesti Bellini on kuvannut surua ja kärsimystä. Ristiltä otetun Kristuksen kuva alleviivaa häntä kannattelevien Marian ja Johanneksen tunteita niin, että hellyys ja inhimillisyys korostuvat. Roger Fry vertasi Bellinin Pietà-kuvia Giotton Padova-maalauksiin, joissa koko maailmankaikkeus järkkyy surusta, kun se Bellinin kuvaamana on jumalallista vain humanismissaan. Tässä mielessä Violan Emergence (2002) tulee ehkä kaikkein lähimmäs Belliniä - pahimmalla hetkellä läheisyys lohduttaa eniten.

Pirjo Immonen
Kirjoittaja on Kajaanin taidemuseon intendentti

Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi


Nimimerkki
Otsikko
Kommentti *
Älä täytä
Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia
Ei kommentteja


Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä