Tulosta sivuKritiikit 1-13

13.2.2013 18.35

Kauneus on ulkopuolisen katsojan silmässä - Kirja jugendista Helsingissä

03Tarvittiin taas ulkopuolinen katse avaamaan silmät ja näyttämään muillekin suomalaisen 1900-luvun alun jugendarkkitehtuurin runsaus ja kauneus.

03

Kauneus on ulkopuolisen katsojan silmässä


Tarvittiin taas ulkopuolinen katse avaamaan silmät ja näyttämään muillekin suomalaisen 1900-luvun alun jugendarkkitehtuurin runsaus ja kauneus. Storybook Helsinki and beyond (Satuja ja tarinoita Helsingistä ja kauempaakin) lähestyy aihetta vahvasti kansallisromanttisen suuntauksen kautta ja kertoo, miten arkkitehdit omalta osaltaan toteuttivat suomalaisen identiteetin luomisen ja itsenäisyyspyrkimysten ohjelmaa.

Ylenpalttinen valokuvateos (yli 300 kuvaa) on todellakin komea kuin kauniisti kuvitettu perinteinen satukirja, jonka mielikuvitukselliseen maailmaan voi rauhassa sukeltaa. Helsinki näyttää kuvissa valtavalta ulkoilmalavastukselta ja rakennuksista, maisemista ja detaljeista tulee myyttisiä, epätodellisia luomuksia.

Valokuvaaja, Romaniasta kotoisin oleva taiteilija Octavian Bâlea on kuvannut näkymät käyttäen saksalaisia, amerikkalaisia, japanilaisia ja neuvostoliittolaisia filmikameroita, joista vanhin on vuodelta 1908. Hän myös valmisti emulsioita omien reseptiensä mukaan luodakseen kuviin 1800-1900-lukujen taitteen tunnelmaa. Se toimii: suojasään tihkusade, graniitin rosoisuus ja lehtometsän pehmeys konkretisoituvat kuvissa, jotka eivät muodostu pikseleistä vaan fyysisestä materiaalista.

Kaupunkikuvien perspektiivi on usein kadullakulkijan, joka kurkottelee kaulaansa nähdäkseen rakennuksen yläosassa olevan tornin tai ornamentin. Sillä tavalla kirja on kertoman mukaan saanut alkunsakin. Kun kirjoittaja, sisustussuunnittelija Cody Douglas Oreck tuli Suomeen miehensä, USA:n suurlähettilään kanssa 2009 ja tutustui uuteen asuinympäristöönsä koiraa ulkoiluttaessaan, hän pysähtyi vaikuttuneena Laivurinkadun Villa Johannan eteen (Selim A. Lindqvist, 1906); sellaista hän ei ollut koskaan aiemmin nähnyt. Hän huomasi ympärillään yhä enemmän ihastuttavaa jugendarkkitehtuuria ja halusi oppia tyylisuunnasta lisää, mutta kirjakaupasta ei löytynyt sopivia teoksia. Hän koki, että sellaiselle olisi kysyntää, ja kun hän vielä sattumalta tapasi valokuvaajan joka jakoi saman ihailevan katseen kaupunkiin, uuden kirjan syntysanat oli lausuttu.

Jugendepddfo0

Kirjan kuvien värimaailma on tumma ja syvä, ulkoasu raskas kuin graniitti. Mutta englanninkielinen teksti sitten onkin kepeää, välähdyksiä Kalevalasta ja pieniä ajatuksia Suomen historiasta ja taiteesta.
Arkkitehtuurin asiantuntijoille Storybook ei ole kovin informatiivinen. Enemmän faktoja ja taustoja on Jonathan Moorhousen Helsingin jugendkortteleita esittelevissä kirjoissa vuosilta 1987 (Otava) ja 1998 (Taide, uusintapainos 2012) tai hienossa Tutta ja Kristian Runebergin Jugend-kirjassa vuodelta 1975 (Tammi).

Kuvateoksena Storybook lunastaa paikkansa ja saanee ainakin turistilukijoita. Suomennos vaikuttaa nopeasti tehdyltä eikä tavoita alkutekstin sävyä. Se on harmi, sillä kuten Cody Oreck’kin toteaa, suomalaiset vaikuttavat hieman lähisokeilta kauniille jugendilleen, ja kirja voisi avata myös meidän silmämme mehiläisille, sammakoille, kaloille, peikoille ja kävyille jotka kansoittavat vuosisadanvaihteen arkkitehtuuriamme.

Sanna Kangasluoma

Storybook Helsinki and beyond, teksti Cody Douglas Oreck, kuvat Octavian Bâlea, englanti/suomi, WSOY, 2012.

Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi

Ei kommentteja


Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä