Tulosta sivuKritiikit 1-13

13.2.2013 18.10

Patsas ja leijailijat - Pekka Kauhanen

Kauhanen Kapteeninmuistikko ykPronssisessa teoksessa kohtaavat Kauhasen repertuaarista tutut herra vaahtopää ja pumpulityttö: nyt he seisovat käsi kädessä uudessa ympäristössä luomassa uusia merkityksiä. 

Kauhanen Kapteeninmuistikko yk
Pekka Kauhanen: Kapteenin muistikko, 2012. Kuva Hanna Kukorelli ©HTM.

Patsas ja leijailijat


Etelä-Helsingissä sijaitseva Kapteeninpuistikko valmistui peruskunnostuksen jäljiltä ja sai samalla uuden julkisen teoksen, kuvanveistäjä Pekka Kauhasen (s. 1954) Kapteeninmuistikon. Teos julkistettiin joulukuussa 2012.

Pronssisessa teoksessa kohtaavat Kauhasen repertuaarista tutut herra vaahtopää ja pumpulityttö: nyt he seisovat käsi kädessä uudessa ympäristössä luomassa uusia merkityksiä. Hahmojen alla jalustassa on kolme kurkistusikkunaa, joista näkyy patsaan alla olevaan onttoon tilaan. Siellä seilaa pronssisia, pieniä laivoja. Tammikuussa tosin yksi ikkunoista oli jäätynyt umpeen. Jalkojen alinen mikrokosmos näyttäytyy kuin kurkistusluukkuna vanhaan aikaan, ja ehkä se onkin kapteenin henkilökohtainen muistikko. Öljyisen tyyntä vettä seilaavat vanhanaikaiset laivat saattavat mieleen sodan ja meressä piilleen vaaran.

Mahdollinen vaahto tai pumpuli on tässä teoksessa jotain hyvin raskasta. Sakeita muistoja, savua räjähdyksen jäljiltä tai jähmettynyttä laavaa. Sitä virtaa miesten pukuun pukeutuneen hahmon pään kohdalta vuolaana virtana. Hahmolla ei ole selviä käsiä, vaan puku seisoo itsekseen ja vaahto silinterin alla peittää kokonaan mahdollisen pään. Vieressä seisovalla tyttöhahmolla ei ole päätä lainkaan. Kaula loppuu tynkään ja hame on samantapaista raskasta vaahtoa mitä virtaa miehestä. Tytön osoittavat, katkaistut sormet ovat kuin aseen piippuja ja sormus näyttää käsikranaatilta. On hämmästyttävää, kuinka sama tyttö voi näyttää Ullanlinnassa niin raskaalta ja Espoon keskuksessa niin keveältä.

2008 23 Ilmestys
Pekka Kauhanen: Ilmestys, 2008-2013.
Pekka Kauhasen Espoon keskukseen suunnittelema Ilmestys valmistui marraskuussa 2012, kun sen kaksi viimeistä osaa pystytettiin Espoonsillalle. Kolme ensimmäistä osaa oli rakennettu Kirkkosillanpuistoon jo vuonna 2008. Kauhasen teos on liitäviä mekkohahmoja, jotka pitävät kiinni valaisinpylväisiin liitetyistä, valetuista puunrungoista. Hahmot on valmistettu pronssista, teräksestä ja alumiinista. Veistosten yllä on opaalilasiset lamput, jotka valaisevat hahmoja pimeällä. Taiteilijan aiheena Ilmestyksessä on ollut raamatun tarina viidestä viisaasta neitsyestä, jotka olivat muistaneet ottaa sulhasreissulleen mukaan lamppuihin öljyä. Viisi tyhmää neitsyttä unohtivat öljyn ja olivat öljynetsintämatkallaan sulhojen saapuessa.

Ilmestyksen mekkohahmot saattelevat jalankulkijaa rautatieasemalta kohden Espoon tuomiokirkkoa. Ne leijuvat pylväissä suojelusenkelimäisesti kulkijan tietä vartioiden. Teoksella tuntuu olevan selvä yhteys ympäristöönsä ja myös tilaajakontekstiinsa: Kauhanen oli toinen voittaja Espoon 550-vuotisjuhlavuoden kunniaksi järjestetyssä valo- ja ympäristötaidekilvassa, jonka yksi järjestäjistä oli Espoon seurakuntayhtymä. Nämä leijuvat torsot ovat kuitenkin enemmän hengellisiä ja henkisiä kuin tiettyä uskontoa edustavia teoksia. Ne sulautuvat ympäristöön nykyjulkiselle taiteelle tyypillisellä tavalla lisäarvoa tuoden, mutta paikallishistoriaa kunnioittaen.

Teos on myös eri tavalla ympäristönsä osa kuin Kapteeninmuistikko, joka on perinteisemmin patsas ja muistomerkki. Tosin Kapteeninmuistikossa saattaa olla muistomerkin perinnettä ironisoiva ote – tai sen perinteinen olemus on suunnitteluohjeiden ja -säännösten seurausta.

(lue Taide-lehdestä lisää Pekka Kauhasen teoksista)

Viivi Koljonen

Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi



Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä