Tulosta sivuKritiikit

13.2.2014 11.33

Koloristin paletti - Rafael Wardi

1255-rafael-wardi-01Tapaan Rafael Wardin ateljeessaan Kaapelitehtaalla, jonka ikkunoista avautuu näköala Lauttasaareen. Taiteilija on maalannut tuota kotisaartaan täältäkin katsoen monissa valon ja varjon väreissä. Ihmeellistä, että on hän pystynyt maalaamaan niin paljon valoa täällä pohjoisessa.

1255-rafael-wardi-01

Koloristin paletti – universumin spektri


Rafael Wardin värein merkityt tiet ja polut 60 vuoden matkalla

 

Tapaan Rafael Wardin ateljeessaan Kaapelitehtaalla, jonka ikkunoista avautuu näköala Lauttasaareen. Taiteilija on maalannut tuota kotisaartaan täältäkin katsoen monissa valon ja varjon väreissä. Ihmeellistä, että on hän pystynyt maalaamaan niin paljon valoa täällä pohjoisessa.

Täällä tosin värillä on mahdollisuutensa: sehän syntyy valon ja varjon rajamailla. Wardi maalaakin paljon sisäkuvia ja ihmisiä lämpöisessä valossa. Kesämaisemissa on meri ja taivas, niiden välissä varjoinen vastaranta, talvikuvissa värikäs aurinko on matalalla ja valoisat varjot pitkiä.

Hänen luomisvimmansa jatkuu vahvana: keskeneräiset työt telineillä ja seinustoilla ovat odottamassa.


Kun istumme ateljeen vanhoilla puutuoleilla, päivä on tammikuisen valoton.Keskustelemme kuitenkin valosta ja sen väreistä. Musta ja valkoinen kuuluvat koloristin palettiin siinä missä perusväritkin. Mainitsen hänen aina käyttäneen mustaa ja valkoista perusvärien joukossa tukemaan tai lisäämään värin voimaa. “Niin olen, ei se nyt mitään uutta ole”, taiteilija vahvistaa. Valo on ollut  Wardille koko tähänastisen toiminnan oleellisin maalaamisen lähtökohta: teemat kuljettavat ja heijastavat värivaloa – konkreettista ja symbolista. Työpöydällä, erään maalauspohjan päällä, on taidekirjoja, joita hän selailee. Tarkastelemme joitakin impressionistien töitä esittelevän teoksen tuttuja Monet´n , RenoirinBonnardinMatissen ja muiden töitä. Yhtä loistavia ovat hänen omatkin työnsä, ja ateljeessa keskeneräisestä maalauksesta löytyy vihreää valoa ja sen vastavärinä punaisia varjoja.  


1203-rafael-wardi-yksin
Rafael Wardi, Yksin, 1999, Helsingin taidemuseo. Kuva: Helsingin taidemuseo, Hanna Rikkonen.


Myös van Goghin vaikutusta voi nähdä etenkin Helsingin saarilla luonnosmaisesti pastelliliiduilla tehdyissä kuvissa. Impressionisteille valo ja väri, sekä niiden nopeiden vaihtelujen ilmiöt luonnossa olivat tärkeitä tutkimuksen kohteita: kun valon väri päivän kuluessa muuttuu, varjonkin väri muuttuu. Impressionistien sisäkuvissakin valo ja varjo vastakkaisine sävyineen ovat yhtäaikaisesti läsnä.


Valon koko spektrin kattava, perusväreihin, sekä mustaan ja valkoiseen perustuva paletti on ohjannut Wardin – niin kuin aikoinaan impressionistien ja yleensä  koloristien  työskentelyä. Mutta vaikka paletti itsessään on tekijöille jokseenkin sama,  tekotapa, välineet ja käden jälki tekevät töistä erityisiä.


(Lue lisää Rafael Wardin taiteesta Taide-lehdestä)


Ritva-Liisa Yrjölä

 

Rafael Wardi, Ateneum, Helsinki, 12.12. 2013 – 2.3.2014

 


Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi

Ei kommentteja


Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä