Tulosta sivuKritiikit

14.2.2018 21.53

Anti-duchampilainen suihkulähde ja muita pääjalkaisia

LuhtasaariNinni Luhtasaari (1987) kiipeilee notkeasti yli eri taiteiden lajista toiseen, joista näkyvimmin ovat kuvataide ja musiikki kuuluneet julkisuuteen. Visuaalinen kuvantekeminen yltää aina liikkuvaan kuvaan, joskin suoraan traditiosta kumpuavat kolmiulotteinen kuvanveisto tai seinillä pitäytyvä kaksiulotteisuus näkyvät taiteilijan teoksissa - aika riemastuttavasti.

Pissaaja,-Luhtasaari
Ninni Luhtasaari, Pissaaja, 2015, lasitettu keramiikka, vesi, pumppu.

Anti-duchampilainen suihkulähde ja muita pääjalkaisia

 

Taiteilijana Ninni Luhtasaari (1987) kiipeilee notkeasti yli eri taiteiden lajista toiseen, joista näkyvimmin ovat kuvataide ja musiikki kuuluneet julkisuuteen. Visuaalinen kuvantekeminen yltää aina liikkuvaan kuvaan, joskin suoraan traditiosta kumpuavat kolmiulotteinen kuvanveisto tai seinillä pitäytyvä kaksiulotteisuus näkyvät taiteilijan teoksissa - aika riemastuttavasti.


Luhtasaari
Pensasystävä, 2017, kirjontalanka, lasihelmet, 29 × 23 cm.

 

Galleria Saskian näyttelyohjelmiston 2018 aloittaa Ninni Luhtasaaren kutsunäyttely. Samanaikaisesti aivan vieressä, Tampereen taidemuseon Miälentilat – ITE  taiteen ryhmänäyttelyssä – nähdään pieni ryhmä taiteilijan tekstiilipohjaisia teoksia. Lähtökohtaisesti on mainiota, ettei voi varmasti sanoa, mihin tämä nuori taiteilija taiteellaan oikein asettuisi. ITEtaiteiljuutta kyseenalaistaa taidekoulutus, monet esiintymiset nykytaiteen foorumeilla jo Berliiniä myöden, mutta nykytaiteilijuuden kategoriseen puristisuuteenkaan hänen ilmaisunsa ei asetu. Ote on vapautunut ja ilotteleva; taiteellinen ilmaisu vaikuttaa katsojaan kertoen ettei tässä tarvitse turhaa jännitellä.


Lurjus,-Luhtasaari
Lurjus, 2016, lasitettu keramiikka, vesi, pumppu, muoviallas, laasti, pigmentti, satiininauha, 33 × 24 cm.

Tekstiilipohjaiset teokset ovat sangen pienikokoisia, niitä voisi mielellään asetella sukupuolittuneesti naistaiteilijuuden pienimuotoiseen ompelutraditioon, mutta niin kapea kategorisointi ei tekisi oikeutta teoksille. Jos taiteilija piirtää viivan ja erityisesti värillisen viivaston mieluummin langalla, se vaatii erilaisen lähestymistavan kuvan sommitteluun ja kokonaisuuden hallitsemiseen. Luhtassaaren värilliset ompeluviivastot muotoilevat olentoja, joilla ei ole nimiä. Monijalkaiset, helmikirjaillut glitteripäät ja pääjalkaiset pohjautuvat surrealismin mielikuvituksellisuuteen, jossa on mukana runsaskätisesti nuorta naivismia. Muoto ja vastamuoto täydentyvät suhteessa toisiinsa. Tämä on kaikkein kauimpana älyllisestä, minimalistisesta  ja mustavalkoisesta käsitetaiteesta, jolla tiukkapipoisimmin koetetaan vakuuttaa seriöösi (nyky)taiteilijuus. Taiteilijana oleminen on Ninni Luhtasaaren teoksia katselessa superhauskaa. Vaisuimmaksi kutsunäyttelyssä jää muutaman vuoden takainen videoteos Nainen huoltoaseman pihalla (2013), jossa asian alleviivaus heikentää sen voimaa.


Kun-taas,-yksityiskohta,-Luhtasaari
Kun taas tavataan, 2017, lasitettu keramiikka, vesi, pumppu, muoviallas.

 

Pipoaan voisi kiristää myös katsellessa Luhtasaaren kolmiulotteisia, kaikista mahdollisista rei'istä valuttavia keraamisia veistoksia. Pääjalkaiset valuttavat vesinoroja arvattavista anatomisista aukoistaan, mutta mukana on myös mainio Hikinen tyyppi (2015), jonka kainalot toimivat suihkulähteinä iloisemmin kuin huomattavasti häpeilevämmin pissaavat tommitoijalaiset pojat. Pinkit ja kirkkaan siniset altaat yllyttävät mielikuvia takaisin lapsuuteen, johonkin viattomuuden aikaan vesisotineeen tai tahattomiin lorottamisiin. Naama kuivuu (2017) on atoopikon suosikki, jonka voisi hankkia jo ilmankosteuttajaksi ellei piristämään sydäntalvea. Kun suihkulähde aiheena (Fountain,1917) on taiteen historiassa duchampilaisittain käsitteellis-älyllinen antitaiteellinen läimäys taidemaailmalle, päivittyy se aiheena iloiseen vedenlorinaan ja sopivan hulluttelevaan asenteeseen taiteilijan käsissä.

 

Maaria Salo


Kutsunäyttely: Ninni Luhtasaari Galleria Saskia, Tampere 5.1.–24.1.2018

Miälentilat – ITE taidetta ja hengenheimolaisia Tampereen taidemuseo 18.11.2017–25.2.2018

 


Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi


Nimimerkki
Otsikko
Kommentti *
Älä täytä
Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia
Ei kommentteja