Tulosta sivuNaisissa olisi tulevaisuus

Naisissa olisi tulevaisuus

 

ARS 11, Itäafrikkalaista taidetta

Kouvolan taidemuseo Poikilo

2.5.–25.9.2011


Kouvolan ARS 11 -osuus Afrikan taiteesta rajoittuu Keniaan, ja näkökulmaksi tarjotaan naisen asemaa. Naisissa onkin maanosan tulevaisuus: hän raataa aamusta iltaan – jos hän pääsee kouluun ja hänen sukuelimiään ei silvota tai hänen huikentelevainen miehensä ei tartuta häneen aidsia, hän pelastaa Afrikan. (Kumma kyllä koko Ars11:ssa ei edes viitata tähän aidsin ohella mantereen kauheimpaan ongelmaan).

 

Poikilon osuus, Ulla Rantasen Keniassa maalattua huoneellista lukuun ottamatta, on aika lailla ITE-taidetta. Punainen maaperä, naisten iloiset äänet, sympaattisten, myös joidenkin käsitteellisyyteen pyrkivien teosten nuhruisuus korostuu valkoisessa, aika levottomassa museotilassa. Kun afrikkalainen taiteilija pyrkii omaksumaan länsimaista taidetta (joku on aina esikuva!) hän ainakin alkuun kadottaa identiteettinsä, alkuvoimansa. Uskallan väittää, että naapurimaista Etiopiasta ja Tansaniasta olisi saanut kulttuurisesti omaleimaisempaa primitivististä taidetta.

 

ZBhimji Waiting FilmStills RGB-2Zharina Bhimji, Waiting, 2007

Täysin muusta näyttelystä poikkeava Zarina Bhimjin 8-minuuttinen video Waiting (2007), joka kuvaa sisal-tehdasta lähellä Mombasaa, salpaa hengen kauneudellaan. Rakennus on pölyinen, likainen, ruosteinen ja rikkinäinen, vastakohtana sisal-kuitujen vaalea puhtaus ja huikea valo. Työntekijöitä näytetään noin puoli minuuttia  epämääräisinä hahmoina. Epäinhimillisten työolojen mielikuva syntyy suurissa detaljikuvissa ilman pateettisia alleviivauksia. Vaikuttava äänimaailma korostaa sulavasti eteneviä kuvia, uhkaavaa ja surumielistä tunnelmaa. Lontoossa opiskelleen taiteilijan etäisyys aiheeseen luo todellista kolonialismin estetiikkaa: yhteiskunnallisen kannanoton löytää vain sitä haluava.

 

 Ullamaria Pallasmaa


Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä