Tulosta sivuGlobalisaatio piirtää taiteen maailmankartat uusiksi

adk13 Nothing Ryu
Ho-Yeol Ryu, Flughafen, 2005. © Ho-Yeol Ryu. ZKM | Karlsruhe.

Globalisaatio piirtää taiteen maailmankartat uusiksi

Biennaalien määrä on kymmenkertaistunut parissakymmenessä vuodessa


”Nothing to declare?” (Ei mitään selvitettävää?) kysyttiin Berliinin Taideakatemian kevään näyttelyssä, teemana globalisaation valtaisat vaikutukset taidemaailmassa viimeisten 20 vuoden aikana. Globalisaation seurauksena taiteen maailmankartat piirretään uusiksi. Ilmiötä kutsutaan myös nimellä ”Mapping”.


Näyttely perustui Karlsruhessa, Taiteen ja Mediateknologian keskuksessa (Zentral für Kunst und Medientechnologie) taidehistorioitsija Hans Beltingin ja taidekuraattori Peter Weibelin johdolla tehtyyn kuusivuotiseen tutkimusprojektiin Global Art and the Museum ja Andrea Buddensiegin ja Weibelin kuratoimaan näyttelyyn The Global Contemporary, Kunstwelten nach 1989. Tässä viime vuonna järjestetyssä näyttelyssä oli esillä 100 taiteilijan teoksia. 


adk13 Nothing Altindere
Halil Altındere, My Mother Likes Fluxus, Because Fluxus is Anti-Art, 1998. Kuva: Lazar Pejovic. Courtesy Sammlung Bock, Leihgabe im Neuen Museum in Nürnberg.

Berliinissä keskityttiin dokumentoimaan tapahtunutta kehitystä, jota valotettiin 16 taiteilijan työn avulla, joukossa valokuvia, videoita ja installaatioita. Berliinin näyttelyn toteutuksesta vastasi kuraattori Johannes Odenthal Taideakatemiasta. Taidemaailman muutosten taitekohdaksi oli otettu Berliinin muurin murtuminen ja sitä seurannut maailman geopoliittisen tilanteen muuttuminen ja Pariisissa vuonna 1989 ollut näyttely Les magiciens de la terre, missä oli ensimmäistä kertaa esillä tasavertaisina sekä läntisen maailman taiteilijoiden että sen ulkopuolelta tulleiden töitä.


Berliinin näyttelyn keskeisin osa oli vaikuttava puoli tuntia kestävä mediainstallaatio kertomassa 20 vuoden aikana tapahtuneista muutoksista. Siihen oli kerätty tietoja muun muassa biennaalien määrän kasvusta, taidemarkkinoiden kasvavasta liikevaihdosta ja kuraattoreiden ja taiteilijoiden matkustamisesta.


Katsojaa ympäröi pimeä panoraamatila, minne valoa toivat mediainstallaation jakamat tiedot. Siten maailmankartalla välkkyi aluksi kymmenkunta valopilkkua merkkaamassa kaupunkeja, joissa 20 vuotta sitten järjestettiin biennaaleja, etunenässä Venetsia. Vuosien kuluessa valopilkkujen määrä lisääntyy aina nopeammin, vuonna 2011 biennaalien määrä oli kasvanut yli sataan.


(Lue aiheesta lisää Taide-lehdestä)


Leena Becker


adk13 Nothing Rasdjarmrearnsook
Araya Rasdjarmrearnsook, Dow Song Duang – The Two Planet Series, 2007-2008 Manet's Luncheon on the Grass and the Thai Farmers. Courtesy A. Rasdjarmrearnsook.


Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä