Tulosta sivuKritiikit

5.6.2013 23.03

Kuvan kevät

taideVuosi vuodelta pelkistyneemmäksi muuttuva Kuvataideakatemian lopputyönäyttely etääntyy yhä loitommaksi alkuperäisestä merkityksestään.

taide
Joonas Siren: Fall/rapture, 2013.

Hillittyä estetiikkaa mainonnan ikeessä

Kuvan kevät, Kuvataideakatemian lopputyönäyttely

Kuvataideakatemian tilat ja galleriat,

Helsinki 8.5.–2.6.2013


Vuosi vuodelta pelkistyneemmäksi muuttuva Kuvataideakatemian lopputyönäyttely etääntyy yhä loitommaksi alkuperäisestä merkityksestään. Kaoottisesta ja intoa pursuavasta runsaudensarvesta on jo kauan sitten tullut neutraalin viileä, viimeisen päälle mietitty ja tuotettu kokonaisuus. Kaikki ne rosot, virheet ja erehdykset, jotka aiemmin kuvastivat taiteen olemusta määritysten ulottumattomissa ja intohimoa sen selvittämiseen ovat kadonneet  jäljettömiin.


Myllyla Salla Puuni 24 cm wide
Salla Myllylä, Puuni, 2-kanavainen videoinstallaatio, 2012.


Tämän vuoden tuotteistaminen koettelee jo sietokyvyn rajoja yhdenmukaisine joka puolella toistuvine graafisine ilmeineen ja mainoslakanoineen. Näyttelyn mainos pyörii Kaikukadun aulassa taukoamattomana liikkeenä kuin ostoskeskuksessa ikään. Jää hämäräksi kenelle mainonta on tarkoitettu ja miksi teoksia häiritään tämänkaltaisella kaupalliseen maailmaan kuuluvalla liikesaasteella. Se lienee osoitus Kuvataideakatemian kohtalosta taideyliopiston yhtenä osana,  mihin tuntuu kuuluvan ympäröivän yhteiskunnan jatkuvaan kasvuun pyrkiviä strategioita. Niihin liittyvät kiinteästi myös päällekäyvä markkinointi ja hallinnon suhteeton paisuminen.


Olisi ehkä syytä ajoissa yrittää pysäyttää kehitys ennen kuin se täysin riistäytyy käsistä. Ainutlaatuisen ja kooltaan rajallisen Kuvataideakatemian soisi pystyvän keskittymään ulkoisten rakenteiden ja niiden kasvattamisen sijasta sisältöön, taiteen erilaisiin merkityksiin ja niiden hahmottamiseen. 


(Lue koko kritiikki Taide-lehdestä 3/2013)


 Leena Kuumola


Palaa otsikoihin | 2 Kommenttia | Kommentoi



Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä