Tulosta sivuKritiikit

3.6.2016 12.09

Neron näkyjä – Hieronymus Bosch

01.-De-verzoeking-van-de-heilige-Antonius_Kansas-City,-The-Nelson-Atkins-Museum-of-Art_HRVisions of genius on toistaiseksi suurin Boschin tuotantoa esittelevä näyttely.

01.-De-verzoeking-van-de-heilige-Antonius_Kansas-City,-The-Nelson-Atkins-Museum-of-Art_HR
Hieronymus Bosch, Pyhän Antoniuksen kiusaukset (osa), n. 1500–10, Öljy tammipanelille, 39 × 25 cm. Kansas City, Missouri, The Nelson-Atkins Museum of Art, purchase William Rockhill Nelson Trust.

Neron näkyjä

 

Hieronymus Bosch, Visions of genius, Pohjois-Brabantin museo, s’Hertogenbosch, Alankomaat, 13.2­–8.5.2016

Andres Serrano, Uncensored photographs, Belgian kuninkaallinen taidemuseo, Bryssel, 18.3–21.8.2016

 


 

Kuten monet alankomaalaiset kauppakaupungit, myös pikkukaupunki s’Hertogenbosch Pohjois-Brabantissa eli taloudellista nousukauttaan 1500-luvun puolivälissä. Samaan ajanjaksoon sijoittuu myös kaupungin ’oman sankarin’ Hieronymus Boschin elämä ja taiteellinen tuotanto. Tämän vuoden elokuussa Boschin kuolemasta on kulunut 500 vuotta, ja sen kunniaksi Pohjois-Brabantin museo s’Hertogenboschissa on tehnyt taidehistoriallisesti merkittävän teon. Museon Visions of genius on toistaiseksi suurin Boschin tuotantoa esittelevä näyttely. Lisäksi esillä on hänen assistenttiensa tekemiksi arvioituja maalauksia sekä esimerkiksi manuskriptejä ja kirjoja, jotka avaavat Boschin ajan kulttuurillista kontekstia nykykatsojalle.

 

Näyttelyyn liittyy vuosia kestänyt taustatyö, jonka aikana lähes kaikki Boschin teokset on tutkittu viimeisimpien teknisten laitteiden avulla. Tutkimuksen ansiosta löytyi kaksi uutta Boschin teosta, muutaman teoksen alkuperäisyys kyseenalaistui. Piirustus Infernal Landscape löytyi hollantilaisesta yksityiskokoelmasta, ja Kansasista Yhdysvalloista Nelson-Atkins-museon varastosta maalaus Pyhän Antoniuksen kiusaus. Taustatutkimuksen seurauksena on myös julkaistu laaja kaksiosainen monografia Hieronymus Boschista. Sitä kenties kaikkien kuuluisinta Boschia Himojen puutarhaa sekä paria muuta Espanjan Pradon museon kokoelmiin kuuluvaa maalausta s’Hertogenboschissa ei nähdä. Taustalta on löydettävissä pientä skandaalin käryä. Pradossa ei nimittäin ainoastaan ilahduttu hollantilaisten tutkimusprojektista, sillä uusi tutkimus kyseenalaisti museon kokoelmiin kuuluvien Hulluuden parannuksen ja Pyhän Antoniuksen kiusauksien aitouden ja pitää niitä Boschin seuraajien tekeminä. Pradoon avautui 31.5. ”suurin Boschin näyttely”: Bosch. The Centenary exhibition.

 

07b.-NA-Hiëronymus-in-gebed_Saint-Jerome-at-Prayer_Gent,-Museum-voor-Schone-Kunsten_HR
Hieronymus Bosch, Pyhä Hieronymus erämaassa, n. 1485–95, Gent, Museum voor Schone Kunsten. Boschin kuvat: Rik Klein Gotink.


Eräs Pohjois-Brabantin museon näyttelyn kuudesta teemasta on Bosch käsityöläisenä, joka keskittyy Boschiin piirtäjänä. Piirustukset tunnistaa kyllä Boschiksi, tuoksi kauhujen ja fantasioiden maalariksi tituleeratuksi taiteilijaksi. Jo nimet kertovat paljon: Luonnos hirviöistä tai Helvetillinen maisema. Museon tutkimusprojektin valossa Boschin piirustuksia arvellaan olevan kaiken kaikkiaan 21. Niistä 19 on mukana näyttelyssä.

 

Visions of Genius kokoaa myös yhteen Boschin useampiosaisia maalauskokonaisuuksia, jotka ovat vuosisatojen varrella kulkeutuneet eri kokoelmiin ympäri maailman. Näyttely onkin eittämättä vuoden taidetapauksia Euroopassa. Tämän ymmärtää, vaikka elämämme hyvin toisenlaisessa kulttuurisessa kontekstissa kuin mitä Boschin elämä renessanssin aikana oli.


Eeva-Mari Haikala

 

(lue koko arvio Taide-lehdestä)

 


Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi



Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä