Tulosta sivuKritiikit

2.6.2010 18.21

Intialaisten naisten uudet inkarnaatiot – Chitra Ganesh, The Empire Strikes Back: Indian Art Today, The Saatchi Gallery

Chitra Ganesh - Secrets
Indian Contemporary Art Today: The Empire Strikes Back
kuulostaa mahtipontiselta näyttelyn nimeltä. Suurikokoisia ja mahtipontisia teoksia olikin luvassa. Näyttely oli moniääninen samalla tavalla kuin Mumbain tööttäilevä liikenne.

Chitra Ganesh - Secrets
Chitra Ganesh, Secrets, 2007, C-print, 122 x 114 cm, Courtesy of the Saatchi Gallery, London © Chitra Ganesh, 2010.

The Empire Strikes Back: Indian Art Today,
The Saatchi Gallery, Lontoo 29.1.– 7.5.2010.


Indian Contemporary Art Today: The Empire Strikes Back kuulostaa mahtipontiselta näyttelyn nimeltä. Suurikokoisia ja mahtipontisia teoksia olikin luvassa. Muun muassa täytetty ja matkalaukkuun ängetty kameli pelotteli katsojaa. Näyttely käsitteli aiheita, kuten eri uskontojen välisiä ristiriitoja ja nopeasta talouskasvusta huolimatta jatkuvaa lasten nälänhätää. Näyttely oli moniääninen samalla tavalla kuin Mumbain tööttäilevä liikenne.

Länsimaiselle Intia on ristiriitaisuuksien maa, ja näitä ristiriitaisuuksia näyttelyn taiteilijat hyödyntävät teoksissaan. Esimerkiksi Allah-A-Akbar -teos ottaa käyttöönsä Bollywood-elokuvien glitter-estetiikan: arabiankielinen teksti on kirjoitettu uudelleen paljettikoristelluilla ruoskilla.

Taiteilijat sekoittelevat keskenään vakavia ja kevyita aiheita sekä intialaisen pop-kulttuurin elementtejä. Pääosassa ei kuitenkaan ollut se puoli intialaisesta kulttuurista, joka länsimaisin silmin katsottuna näyttää helposti kitschiltä.

Useat näyttelyn taiteilijat asuvat Intian ulkopuolella. Taiteilija Chitra Ganesh määrittelee näyttelyn ja muutenkin intialaisen nykytaiteen ei-maantieteelliseksi yhteydeksi, eli vaikka nämä taiteilijat eivät jakaisikaan samaa kotimaata, heitä yhdistää sama kulttuuritausta.

Chitra Ganesh (s.1975) syntyi ja kasvoi New Yorkin Brooklynissä. Intia tuli taiteilijalle tutuksi kesäisin Kalkuttaan suuntautuneilla sukulaisvierailuilla. 80-luvun New Yorkissa Ganesh kohtasi länsimaisen visuaaliseen kulttuuriin, esimerkiksi metromatkustajille tutun Keith Haringin ”maanalaistaiteen”.

Länsimaisen pop-kulttuurin rinnalla Ganesh keräsi vaikutteita intialaisesta pop-kulttuurista, kuten sarjakuvista, Bollywood-elokuvista ja käsinmaalatuista bollywood-elokuvajulisteista. Ganeshin toteuttamat sarjakuvat esimerkiksi sisältävät kappaleita vanhoista intialaisista sarjakuvista yhdistettyinä hänen omiin digitaalisiin piirustuksiinsa.


chitra ganesh godzilla
Chitra Ganesh, Tales of Amnesia detail (Godzilla), 2002–2007, 21 C-prints, Dimensions variable. Courtesy of the Saatchi Gallery, London © Chitra Ganesh, 2010.


Ganeshin perhe vieraili säännöllisesti Queensissa sijaitsevassa hindutemppelissä. Temppeliympäristössä Ganesh tutustui hindulaiseen myyttiseen kuvastoon, jota hän taiteessaan tarkastelee. Ganeshin töissä esiintyy erilaisia arkkityyppejä: sekä intialaisia naisjumalattaria että länsimaisia Liisa Ihmemaassa -tyylisiä tyttömäisiä seikkailijattaria. Taiteilija haastaa tarinoiden ja myyttien välittämän feminiinisyyden, esittämällä perinteisistä hahmoista uusia tulkintoja.

Mytologisten tarustojen lisäksi Ganeshia ovat inspiroineet sekä länsimaiset sadut että japanilainen anime. Ganeshin esikuvia, Caroll Lewisin Liisaa ja Hayao Miyazakin Henkien kätkemän Chihiro-tyttöä yhdistää seikkailu oudossa maailmassa, johon he yllättäen joutuvat. Liisa putoaa kaninkoloon ja päätyy Herttakuningattaren hallitsemaan fantasiamaailmaan. Chihiro vanhempineen eksyy ja päätyy jumalien ja henkiolentojen fantasiakaupunkiin. Myös Chihiron on selviydyttävä yksin vanhempien muututtua sioiksi. Ganesh on sanonut, että häntä kiinnostaa tarinoille ja myyteille tyypillinen sankarin matka ja matkan aikana tapahtuva muutos.

Ganesh käsittelee töissään kahden maailman muodostamaa välitilaa. Useat toisen maahanmuuttajapolven intialaiset, pakistanilaiset ja bengalilaiset elävät kahden kulttuurin välitilassa, jossa vanhemmat yrittävät usein kasvattaa lapsiaan perinteitä kunnioittaen. Ympärillä ovat puolestaan länsimaisen yhteiskunnan vaikutteet ja houkutukset.

Ganeshin töissä näkyy selkeästi hänen ”käsialansa”, vaikka ne ovat toteutettu lukuisilla eri tekniikoilla kuten piirustuksina, valokuvina, kollaaseina, maalauksina ja videoteoksina. Twisted- ja Hidden-triptyykki ovat valokuvia, Tales Of Amnesia ja Secrets vanhoja intialaisia sarjakuvia materiaalinaan hyödyntäviä sarjakuvia. Kaikki Chitra Ganeshin työt piirtävät muotokuvia naisista, jotka muuntuvat taiteilijan kuvissa, mitä erilaisimpiin uusiin inkarnaatioihin.

Reetta Haarajoki


http://www.saatchi-gallery.co.uk/
http://www.chitraganesh.com/



Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi

Ei kommentteja


Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä