Tulosta sivuKritiikit 4-06

Henkisen hahmot – Pauno Pohjolainen

Pauno Pohjolainen laatii syvällisiä ja puhuttelevia lauselmia uskosta ja sen merkityksestä. Samalla hän on täysiverinen kuvanveiston ammattilainen.

 Press pohjolainen
Pauno Pohjolainen: Ristiltäotto, 2006. Hartsi, puu, väri. 305 x 305 x 45 cm.

Henkisen hahmot

Pauno Pohjolainen: Veistoksia
Galleria Sculptor, Helsinki 23.8.–10.9.2006

Miten transsendentti tulee näkyväksi, vaikuttaisi olevan Pauno Pohjolaisen keskeinen kysymys Galleria Sculptorin näyttelyssä. Pohjolaisen taiteessa on jo kauan ollut sakraaleja viittauksia, mutta nyt esimerkiksi Ristiltäotto-teos on selkeästi osa kristillistä kuvastoa.

Veistos on yksinkertaisesti vaikuttava. Siinä vinossa olevat tikkaat kuultavat varjomaisena hahmona hartsin läpi. Kristuksen ruumista ei näy, mutta tyhjät tikkaat johdattelevat luontevasti uskon mysteerien äärelle.

Hartsi on latautunut materiaali, jonka läpikuultavuus tekee veistoksista vahvasti valaistusolosuhteissa eläviä. Hämärässä hartsi kiinteytyy muurimaiseksi pinnaksi, kun taas valo saa sen hohtamaan kullankiiltoisena. Hartsi on myös moni-ilmeinen raaka-aine, sillä se toimii niin kuultavissa seinämissä kuin hohkaavissa draperia-aihioissa. Samalla sen kovuus on haurasta ja helposti särkyvää.

Tämä paradoksaalisuus havainnollistaa ja konkretisoi hienosti niitä metafyysisiä ja transsendentteja ulottuvaisuuksia, joita Pohjolaisen ”kuvateologia” tutkii. Hän laatii syvällisiä ja puhuttelevia lauselmia uskosta ja sen merkityksestä. Samalla hän on täysiverinen kuvanveiston ammattilainen, jonka teknisen hienostuneisuuden tiimoilla viihtyy pitkään. Pohjolaisen visuaaliset maisemat vavisuttavat, vaikka katsoja ei olisikaan uskonnollinen. Se on paljon.

Juha-Heikki Tihinen
Kirjoittaja on Helsingissä asuva taidehistorioitsija ja kriitikko

Palaa otsikoihin



Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä