Tulosta sivuKritiikit 4-11

16.9.2011 14.37

Vaikkei taika kestä - Michaël Borremans

The Swimming Pool 2001Michaël Borremansilla on lääketieteellinen katse. Hänen maalauksissaan kuolleet linnut on numeroitu vitriiniin, alaston nainen makaa selällään pöydällä kuin ruumiinavausta odottaen ja kaiken yllä leijuu harmaa, teollinen keinovalo.

The Swimming Pool 2001
The Swimming Pool, 2001.

Vaikkei taika kestä

 

Michaël Borremans, Eating the Beard

Taidehalli, Helsinki, 20.8. –  9.10.2011

 

Belgialaisella Michaël Borremansilla (s. 1963) on lääketieteellinen katse. Hänen maalauksissaan kuolleet linnut on numeroitu vitriiniin, alaston nainen makaa selällään pöydällä kuin ruumiinavausta odottaen ja kaiken yllä leijuu harmaa, teollinen keinovalo.


Kirjailijat käyttävät sanaa 'outoutus'. Se tarkoittaa näkemisen tapaa, jolla tavallinen ja arkinen alkaa yhtäkkiä näyttää hyvin vieraalta ja omituiselta. Borremans on ennen kaikkea outouttaja. Maalauksessa Mies katsoo kättään tapahtuu juuri näin – mies on pysähtynyt tutkimaan avointa kämmentään. Toinen käsi lepää tarpeettomana pöydällä. Käden toiminta ja teot (myös käsien kautta syntyvä taide) näyttävät yhtäkkiä vierailta, kuin omaan ruumiiseen puhjenneelta muukalaiselta.


Taide vaikuttaakin olevan monen Borremansin teoksen aihe, ainakin rivien välissä. Vitriini-maalausten naiset makaavat vitriineihin säilöttyinä mallikappaleina. Mutta eikö tämä ole juuri sitä mitä taidekin tekee: säilöö ihmisiä (usein naisia) elävinä teoksiin, joissa ruumis menettää kykynsä muuttua.


Toisaalta säilyttäminen on mahdotonta. Säilyttäminen-maalaus näyttää siltä, että se on hylätty vuosikymmeniksi vintille. Teoksen viesti on erityisen selvä. Nainen peitetään muoviin, mutta maalaus, jossa nainen peitetään muoviin, on kolhiutunut ja maali on lohkeillut pois. Yhtä aikaa naisen voi muovittaa kestämään ikuisesti ja kadottaa kokonaan.

Borremansin maailmassa eletään vaikeasti ajoitettavaa menneisyyttä. Kaikki näyttää tutulta, mutta tutulta vain kuvien ja vanhojen esineiden kautta. Naisilla on vekkihameet, kauluspaidat ja letitetyt hiukset, ja savinen värimaailma on kuin kaiken ylle laskeutunut tunkka.


The House Of Opportunity Voodoo 2005
The House of Opportunity Woodoo, 2005.

Vaikka maalauksissa on myös miehiä, naisiin katse haluaa porautua. Naisesta riittää pelkkä niska tai selkä. Naisen hameenhelmaa katse haluaa kiertää ympäri ja ympäri.

Ja samalla on myönnettävä, ettei naisen kuoren alla ole mitään. Meikki on selvästi pelkkä naamio, jonka alla ovat vain kasvojen veltot lihakset. Minkäänlaista pysyvyyttä tai edes kiinteyttä ei löydy; nainen loppuu vyötäröön tai leijailee läpinäkyvänä, jo melkein kadonneena, tyhjässä huoneessa.


Maalausten ja videoiden lisäksi esillä on Borremansin piirroksia. Piirrosten maailma on asteen verran eri suunnassa kuin maalausten. Piirrokset ovat näyttämöitä, joilla käsikirjoittaja voi laittaa tapahtumaan mitä tahansa. Surrealistiset roolit ja tarinat kertovat kuitenkin samasta pysyvyyden puutteesta kuin realistisemmat maalaukset.


Piirroksissa on pikkuruinen kansa, jonka edessä asiat tapahtuvat valtavassa koossa. Asiat tapahtuvat myös massoina: ihmiset makaavat kahdeksikon muodossa maassa, hevoset kuolevat kentälle. Hetket on pysäytetty juuri siihen, missä on kaikkein epäselvintä, mitä on tapahtumassa.


Myös videot ovat pysähtyneitä. Niissä ei tapahdu juuri mitään. Käsi nostaa yhden pienoismallipuun pois hyllyltä ja laittaa puun takaisin. Kamera kiertää naisen hameenhelmaa, nainen ei liikahda.

Liikkeen puute selittää Borremansin teosten surullista tunnelmaa. Ilo on liikettä, ja nämä teokset ovat yksiselitteisesti hetkeen jääneitä, pysähtyneitä.


Girl With Feathers 2010
Girl with Feathers, 2010.

Joskus liike on selvästi mielensisäistä. Jännite toimivan mielen ja lamaantuneen ruumiin välillä saa maalaukset jopa kuulostamaan hiljaisuudelta ennen räjähdystä. Toisinaan mitään ei voi tapahtua edes mielessä; kuolleet linnut ovat tutkimuksen ja uteliaisuuden kohteina, mutta itse linnut eivät enää reagoi. Maailma pyörii niiden ympärillä, ne eivät pyöri maailmassa.


Ja kuitenkin jotakin tapahtuu. Naiselle kasvaa keltainen nokka. Tytön kasvoista törröttää sulkia. Muodonmuutokset tapahtuvat uhristaan riippumatta. Maailma yrittää olla maaginen, vaikkei taika kestä hetkeä kauemmin.


 Raisa Jäntti


Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi

Ei kommentteja


Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä