Tulosta sivuKritiikit

15.9.2016 7.45

Esittävän taiteen voittokulkua Ron Mueckin veistoksissa ja virolaisessa hyperrealismissa

Mueck_Man_in_a_Sheet_1997Nouseeko Ron Mueck aikamme tarkkanäköiseksi tulkiksi siitä, että elämme tässä ajassa pikemminkin toisistamme erillään kuin yhdessä ja yhteisöllisesti? 

Mueck_Man_in_a_Sheet_1997
Ron Mueck, Lakanaan kääriytynyt mies , 1997, sekatekniikka, 34 × 48,5 × 50 cm. Olbricht Collection. Kuva: Joachim Fliegner, Bremen.

Esittävän taiteen voittokulkua
Ron Mueckin veistoksissa ja virolaisessa hyperrealismissa

Ron Mueck Sara Hildénin taidemuseo, Tampere, 2.6.–16.10.2016

Kylmä katse – variaatioita hyperrealismista virolaisessa taiteessa, Kumu, Tallinna, 13.5.–9.10.2016

Valokuvarealismia. 50 vuotta hyperrealistisia maalauksia, Kumu, Tallinna, 18.3.–12.6.2016

Saksalais-australialais-englantilaisen Ron Mueckin (1958) näyttely on saavuttanut yleisön suosion Sara Hildénin taidemuseossa, kun 50 000 kävijää on kesän lopulla tilastoitu käyneen sen katsomassa – näyttelyn yhä jatkuessa. Mueckin veistokset ovat yltiörealistisia ihmiskuvauksia, joiden täsmällisyys on silmäripsien rytmitystä ja ihopoimuja myöden todellisuuden kaltaista. Veistosten tekninen toteutus ja hyperrealistisuus saavat kriittisen näkökulman kysymään; mikä näissä kymmenessä veistoksessa on taidetta sanan syvässä merkityksessä? Miksi jäljentää ihmistä supertarkasti?

Hyperrealismi syntyi 1960-luvulla modernismin ja postmodernismin väliin ja palautti äärimmäisen tarkan esittävän todellisuuden kuvauksen takaisin kaiken subjektiivisen itseilmaisua korostavan ekspressiivisyyden ja arkitodellisuutta kaihtavan abstraktismin jälkeen. Modernistinen vaatimus uuden luomisesta kääntyi hyperrealismissa ensimmäisen kerran taidehistoriallisesti taaksepäin käyttämään uudelleen realismia ilmaisumuotona. Valokuvamaisen tarkka maalaustapa ja kuvanveisto löysivät tekijöitä erityisesti amerikkalaisessa taiteessa. Kumun näyttelyohjelmisto esitteli sekä taidehistoriallisen katsauksen kansainvälisestä suuntauksesta (Richard Estes, Chuck Close…) näyttelyssä Valokuvarealismia, 50 vuotta hyperrealismia. että kansallisen poiminnan virolaisesta hyperrealismista näyttelyssä Kylmä katse. Nämä näyttelyt toimivat johdatuksena siihen ilmaisumuotoon, jota kutsutaan hyperrealismiksi tai hypernaturalismiksi ja joiden perillisinä voidaan pitää myös Ron Mueckin taidetta.

jaan_elken_vaike-oismae_1981
Jaan Elken, Väike-Õismäe, 1981, öljy kankaalle.

Kiinnostava taidehistoriallinen edeltäjä Mueckin näköisveistoksiin on amerikkalainen Duane Hanson (1925-1996), jonka polyesterista ja lasikuidusta muotoilemat ihmishahmot taiteilija puki oikeilla vaatteilla. Hansonin taide pureutui sisällöiltään yhteiskunnallisiin kysymyksiin vastustaen esimerkiksi katuväkivaltaa, rotusortoa ja sotaa. Keski-ikäisen ihmisen irvikuva oli lihavoitunut turisti kukkashortseissaan tai ylikuormitettua ostoskärryä työntävä kuluttaja. Hyperrealismin todellisuus oli sanan varsinaisessa merkityksessä todellisuutta korostettuna esittävä, jopa yli-todellinen. Hansonin terävyys esittävässä taiteessa on tarkkanäköisyys ja ihmisen raadollisuuden esittäminen näköisveistoksina. Seuraa kysymys: mitä Ron Mueck sisällöllisesti viestittää näköisveistoksillaan? Jotakin sisältöä kun tulee vaatineeksi teosten edessä, joiden realismi voi ihastuttaa suurta yleisöä.

Taiteentuntija Justin Paton kirjoittaa näyttelytekstissään Mueckin ihmishahmojen välisestä yksinäisyydestä, sillä vain harvoissa teoksissa on ylipäätään enemmän kuin yksi henkilö ja yhdessäkin he ovat toisistaan fyysisesti irrotettuja. Nouseeko Ron Mueck aikamme tarkkanäköiseksi tulkiksi siitä, että elämme tässä ajassa pikemminkin toisistamme erillään kuin yhdessä ja yhteisöllisesti? Yhteiskunnalliset ongelmat kulminoituvat siihen, että erillisyydestä muotoutuu taakka, jota ei jakseta kantaa. Yksinäisyys on signaali epäonnistumisesta, yksilön kuulumisesta ei-mihinkään joukkoon. Mueck piirtää valokuvantarkan kuvan ihmisen yksinäisyydestä, joka avautuu hienovaraisina yksityiskohtaisina symboleina sisäisestä hukassa olemisesta.

(Lue lisää hyperrealismista Taide-lehdestä 4/16)

 Maaria Niemi


Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi



Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä