Tulosta sivuKritiikit 5-08

28.10.2008 13.31

Kengistä kattavasti – Kaarina Kaikkonen

446 pieni13 edited-5Kaarina Kaikkonen on esitellyt ennenkin kenkiä, mutta lokakuussa kahteen helsinkiläisgalleriaan levittäytynyt kokonaisuus oli kuin manifesti.

446 pieni13 edited-5
Kaarina Kaikkonen, valokuva näyttelystä Forget-Me-Not.

Kengistä kattavasti

Kaarina Kaikkonen: Forget-Me-Not
Galleria Korjaamo, Helsinki, 25.9.–2.11. 2008

Kaarina Kaikkonen
Forsblom Projects, Helsinki 25.9.–19.10.2008

Kaarina Kaikkonen (1952) on esitellyt ennenkin kenkiä, mutta hänen viimeisin kenkäsatsinsa oli ehkä aiempia vaikuttavampi. Galerie Forsblom Projectsissa esillä ollut näyttely sisälsi vain kenkiä. Jo muutaman vuosi sitten Kaikkonen aloitti kenkien muokkaamisen, ja ryhtyi kutsumaan lopputulosta Yön kuningatar -nimellä.

Korjaamolla Kaikkonen esittelee puolestaan valokuvia kenkäteoksistaan. On hämmästyttävää kuinka viileiksi ja miltei immateriaalisiksi Kaikkosen kengät muuttuvat valokuvissa. Ne alkavat muistuttaa enemmän orkideoja tai abstrakteja, mutta orgaanisia kuvioita.

Mutta mikä kenkä on näissä teoksissa? Onko se jonkinlainen yleispätevä ihmisen merkitsijä, vai tarkoittaako se jotakin muuta. Vaikea sanoa, sillä periaatteessa Kaikkonen käyttää kenkiä ja vaatteita teoksissaan ihmisen ruumiillisen kokemuksen indikaattoreina. Ruumis on ollut, ja kadonnut, ja jäljellä on poissaolo.

Toisaalta kaltoin kohdeltujen kenkien oleessa kyseessä katsoja kokee väkivallan niin voimakkaasti, koska kengillä on niin vahva symbolinen asema. Ihminen katsoo kenkäänsä, nuolee jonkun saappaita tai on kengät lintassa ja säälittävä. Pilkkoessaan ja manipuloidessaan korkokenkiä (!) Kaikkonen suorittaa rituaalin, jonka voi ymmärtää joko ympärileikkauksena tai dekonstruktiona. Korkokengän eroottinen aura puretaan, ja sen sisus kertoo, ettei sielua ole.

Kaikkosen kengät edustavat ”rankempaa” linjaa, kuin esimerkiksi hänen Way-installaationsa (2000) Helsingin tuomiokirkon portailla puhui yleisemmällä tasolla ihmisyydestä ja sen representaatioista. Nyt taiteilija tuntuu hakevan tapaa haastaa katsoja assosiaatioiden leikkiin. Kaikkonen on tietysti tehnyt viime aikoina muutakin kuin kenkiä, mutta kahden samanaikaisen näyttelyn keskittyminen kenkiin saa valinnan näyttämään manifestilta.

Juha-Heikki Tihinen
Kirjoittaja on Helsingissä asuva kriitikko ja taidehistorioitsija

Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi


Nimimerkki
Otsikko
Kommentti *
Älä täytä
Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia
Ei kommentteja


Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä