Tulosta sivuMAAM - Makkaratehtaan uusi elämä

MAAM PDSC1106
MAAM ulkokuva Kuva: Giorgio de Finis.

MAAM – makkaratehtaan uusi elämä

 

Metrolla Ponte Mammoloon ja bussilla neljätoista pysäkinväliä, läpi hieman rähjäisen kerrostalolähiön, entiselle teollisuusalueelle. Siinä se on: MAAM, Rooman uusin nykytaiteen museo, jonka nimi viittaa suuriin instituutioihin kuitenkin vain sarkastisesti – ei ikuisen kaupungin takapihalle sentään uutta MACRO:a, MAXXI:a tai MoMA:a ole rakennettu.


Kyseessä on hylätty makkaratehdas, jonka asunnottomat maahanmuuttajat ovat vallanneet pari vuotta sitten, yhdessä talouskriisin köyhdyttämien italialaisten kanssa. Tässä museossa asuu kaksisataa perhettä, ja meidänkin kysymyksiimme vastaavat ensimmäiseksi lapset, kunhan olemme päässeet sisään takaportista.

Giorgio de Finis, paikan primus motor, antropologi ja kuraattori, josta varmasti kuullaan vielä, on tehnyt tästä asunnottomien kodista pienen kaupungin ja linnoituksen, projektin nimeltä Metropoliz. Hän on tuonut mukanaan myös taiteilijat – oveluuttaan, pelastaakseen asukkaat pakkohäädöltä.


Via Prenestinalla, hyvien liikenneyhteyksien varrella sijaitsevan tontin omistaa nimittäin yksi Italian suurimmista ja vaikutusvaltaisimmista rakennusliikkeistä.

Näkymä on yhtä aikaa huikea ja rouhean kaunis. Julkisivun tiilimuurit täynnä katutaidetta, muurien sisällä mielikuvituksellista kierrätysarkkitehtuuria edustavat asunnot sulassa sovussa seinämaalausten kanssa. Sten & Lex, Mr. Klevra, Lucamaleonte, Giovanni Albanese, Guendalina Salini. Täällä siis asutaan keskellä kuuminta nykytaidetta.


MAAM DSC7776 pt
Pablo Mesa Capella ja Gonzalo Orquín: Cappella Porcina. Kuva: Giorgio Benni.

Tilataidetta, veistoksia, Gian Maria Tosattin kaukoputki tähyämässä korkealla kohti ympäröivää suurkaupunkia, ”että tämän näkisivät nekin, jotka teeskentelevät, etteivät näe”. Ja kaiken yläpuolella tietenkin teksti ”Revoluzione”.

Siinä on jotain peri-italialaista. Ehkä näin mittava sosiaalisen taiteen kokeilu ei olisi edes mahdollinen pohjoisemmassa Euroopassa. Saapasmaan asukkaat ovat tottuneet vastaanottamaan pakolaisten kiikkeriä lauttoja - kenties täälläkin asuu Välimeren aalloista pelastettuja laittomia siirtolaisia?


Vaikka meilläkin on kulttuuritehtaita, ja talonvaltaajiakin on nähty, on vaikea kuvitella vastaavaa kokeilua Helsinkiin. Että taiteilijat ryhtyisivät näin mittavaan yhteistyöhön vaikkapa asunnottomien romanialaisten kanssa?


MAAM tulee sanoista Museo dell'Altro e dell'Altrove – vapaasti käännettynä ”muun ja toisen museo”. Se saa voimansa periferiasta ja yhteisöllisyydestä. Ehkä ideassa on jotain samaa kuin suomalaisen Muu ry:n synnyssä aikoinaan: olla virallisen tai jo valmiiksi määritellyn taiteen ulkopuolella, jotain määrittelemätöntä ja toisenlaista.


(Lue koko artikkeli Taide-lehdestä)


Pirjo Immonen


MAAM – Museo dell'Altro e dell'Altrovè. Via Prenestina 913, Rooma

 


Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä