Tulosta sivuKritiikit 6-11

12.12.2011 12.31

Kentän laidalla kaupunki - Mikko Auerniitty ja Harri Heinonen

Belfast-2011

Belfast-2011
Mikko Auerniitty, Belfast 2011.

Kentän laidalla kaupunki


Mikko Auerniitty ja Harri Heinonen, Jalkapallon jäljet, Urheilumuseo, Helsinki, 8.1.2012 asti


Mikko Auerniityn ja Harri Heinosen valokuvista välittyy vilpitön löytämisen ilo. Jalkapallon jälkiä on kaikkialla, kun rupeaa oikein katsomaan!
Syrjäisiinkin kyliin ja kaupunkeihin kirkon, kapakan ja kauppakeskuksen rinnalle on tullut kenttä. Jalkapallo on juurtunut osaksi eurooppalaisen ihmisen arkimaisemaa niin itsestään selvästi, että sitä ei enää edes huomaa.

Auerniityn ja Heinosen lähestymistapa on antropologinen ja saa pohtimaan, miten suuri merkitys jalkapallolla oikeastaan on tämän ajan kulttuurissamme. 

Kuvaajat, faneja itsekin, dokumentoivat jalkapallosuotimen läpi eurooppalaisia kaupunkinäkymiä ja lähiömaisemia Amsterdamissa, Barcelonassa, Belfastissa, Benalmadenassa, Frankfurtissa, Jyväskylässä, Lissabonissa, Manchesterissa, Milanossa ja vaikka missä. Käydään myös vuoristokylissä, Järvi-Suomessa ja turistikohteissa. Toisin kuin stadionien liigaotteluissa ja eteläkaarteen fanikatsomossa, joissa torvet huutavat ja räikkä soi, näissä maisemissa vallitsee arkisen aherruksen aikaansaama vaimea kohina.

Kuvissa ollaan enimmäkseen katutasolla, takapihoilla, kaupunkien laidoilla. Mihinkään raunioromantiikan tapaiseen maalailuun ei mielestäni kuitenkaan sorruta; kuvat ovat toteavan dokumentaarisia, joskus hyvin tylyjäkin tasaisessa arkisessa valossaan. Ne tulevat osoittaneeksi, että kaukana stadioneilta ja harrastusmaisesti pelatun jalkapallon merkitys on paljon suurempi kuin mestaruusliigojen.

Liverpoolin ja Belfastin lähiöiden kivierämaassa katu on kenttänä ja maaliksi riittää liidulla betoniseinään piirretty suorakaide. Nakkilan peltomaisemassa seisoo jalkapallomaali lumen keskellä – ja Yyterin hiekalle jäivät vain pelistä kertovat maalitolppien virkaa toimittaneet murikat.
Kuvien neutraalius jättää katsojalle paljon tilaa täydentää tapahtumia, muodostaa kertomus, kuvitella maisemaan ihmisen ja tämän elämän. Nimittäin pelaajia tai muita ihmisiä kuvissa ei juuri ole, on vain tulevaisuuden arkeologeille jääviä konkreettisia jälkiä ihmisen (jalkapallo-)toiminnasta.

Asfalttimiljöiden ja aution luonnon lisäksi Auerniityn ja Heinosen jalkapallomaisemien typologiaan kuuluu fantasiamaisia näkymiä, joissa kaupunkimaiseman takapihalle on ilmestynyt jokin kummallinen, sinne kuulumaton jättimäinen lasi-metallirakennelma. Ilkka Halson konstruoidut maisemailluusiot eivät ole kaukana tästä todellisuudesta, joka pahimmillaan muistuttaa enemmän keinotekoista 3D:tä kuin elävää elämää.

Niin kuin taiteilijat ennen Euroopassa matkustellessaan piirsivät luonnosvihkoonsa yksityiskohtia friiseistä, stukkoista ja muista ornamenteista, samaan tapaan Auerniitty ja Heinonen ovat dokumentoineet systemaattisesti myös jalkapallofanien kaupunkimaisemaan jättämiä merkkejä, tarroja, graffiteja ja seinäpiirroksia. Ne ovat poliittisia iskulauseita muistuttavia viestejä, joilla ilmaistaan identiteettiä, tunnustetaan väriä, vallataan tilaa toisilta, ”järjestelmältä” tai virkavallalta. Jalkapallofanit ympäri maailman ilmeisesti ymmärtävät tätä salakieltä, joka asiantuntemattomalta voi tulla tulkituksi täysin väärin.

Poliittisen liikkeen sijasta tulevaisuuden arkeologit saattaisivat tulkita jalkapallon jäljet merkeiksi laajalle levinneestä uskonnosta ja kaikkialla esiintyvät suorakaiteenmuotoiset kentät pyhiksi rituaalipaikoiksi.
Auerniityn ja Heinosen kuvat kuuluvat hyvinkin turismi- ja maisemavalokuvauksen perinteeseen ja tunnustavat genren sommitteluun, etualaan, syvyysvaikutelmiin liittyviä konventioita. Paikat ja kohteet eivät vain ole niitä tyypillisimpiä postikorttimaisemia. Oivaltava näkökulma nykyiseen kulttuurimaisemaan avaa jalkapallomaallikonkin silmät!
”Attention! This territory has been occupied.” Tekijät ovat tajunneet ideansa ainutlaatuisuuden ja lätkäisseet tämän tekstin kirjansa ensimmäiselle sivulle.

Sanna Kangasluoma

Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi

Ei kommentteja


Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä