Tulosta sivuUusimmat realistit

12 Camo Papu02
Kaija Papu, PI541, virkkaus, 2012. Kiasma, Camouflage, 15.6. – 17.10.2012.

Uusimmat realistit


Miksi nykytaiteilijat tekevät kopioita, jäljennöksiä, replikoita?


Kun antiikin Kreikan maalari Zeuxis maalauskilpailussa veti verhon pois maalauksensa yltä, oli se niin näköinen, että jopa linnut lensivät nokkimaan hänen maalaamiaan rypäleitä. Kun Zeuxis yritti vetää verhon pois kilpakumppaninsa Parrhasiuksen maalauksen yltä, ilmenikin, että verho olikin maalattu. Parrhasius siis voitti kilpailun.

Erehdyttävän näköisyyden tavoittelu on länsimaisen kuvataiteen ytimissä. Se tavoite, että taideteokset ovat pääasiallisesti pyrkineet vuosituhansia olemaan ”aivan kuin” kuvaamansa kohde, on ollut esimerkiksi merkittävän taidehistorioitsija Ernst Gombrichin tutkimusten pääasiallinen kohde. Gombrich tosin osoitti, että taideteoksen näköisyys on taiteessa historiallisesti kehittynyt asia. Yksinkertaistetusti sanottuna: on huomattu, että tietyllä uudella tavalla tehtäessä kuva muistuttaa kohdetta vieläkin paremmin kuin aikaisemmalla tavalla tehtäessä.

Viimeistään romantiikan myötä kuitenkin näköisyyden vaatimus on vaimentunut, teoksen suurempina arvoina on alettu nähdä sen tunnelma, tunteen välittyminen tai kohteen personointi tai sitten teoksen sisäiset suhteet, sommittelut, kiehtovat muodot ja väriyhdistelmät, ylipäätään taiteilijan tyylin ja kädenjäljen tuoma ”inhimillinen” lisäarvo. Diletanttimaisille taiteen näköisyyden perään huutelijoille on tuhahdeltu.

1 Osa teoksesta Ranta
Maija Närhinen, Ranta, 2008, vesiväri paperille, (21 osaa) 15 × 15 × 15 cm.
Miksi sitten juuri nyt tuntuu putkahtavan joka puolelta niitä nykytaiteilijoita, jotka jättävät nämä kädenjäljet, sommittelut, personoinnit täysin huomiotta? Niitä, joiden teos on kopio, malli, jäljennös, replika kohteestaan?

Ainoa ero kopiolla on usein siinä, että materiaali, johon kuva tehdään on toinen kuin kohteessa. Anne Koskinen on tehnyt uransa alusta lähtien toisintoja: esimerkiksi kaikkea käsityskykyä ällistyttäviä puuveistoksia maalauksista, kaikkine ryppyineen ja millin murto-osien paksuisine maalipintoineen. Myös vast’ikään Raimo Utriaisen 10 000 euron kuvataidepalkinnon saanut Antti Oikarinen näytti Forum Boxin näyttelyssään sarjan taiteilijan työvälineitä: tikkaita, teippejä, laatikoita – kaikki näköisveistoksina.

(Lue artikkeli kokonaisuudessaan Taide-lehdestä)

Pessi Rautio


Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä